Wat is Pixel Brand?

Alles en iedereen heeft zijn of haar verhaal; dit is een deel van Pixel Brand en mijn verhaal. Op 8 januari 2018 begon ik als een Brand Ambassador in samenwerking met Geninc. Ik ging een paar maanden lang deur aan deur en leerde de basis in sales terwijl ik ervoor betaald werd.
Ja, niet echt mijn roeping zoals je je kunt voorstellen, ook al was ik mijn eigen “baas”, het was niet wat ik voor een klein inkomen in gedachten had. Dus stopte ik met deur aan deur en begon Pixel Brand in plaats daarvan als freelance grafisch ontwerper. Ik zag de toekomst toen vrij helder en duidelijk. Ondernemerschap en design pasten meer in de lijn van wat ik in gedachten had. Het begon redelijk goed met een paar klanten in het begin, helaas is het bezitten van een bedrijf (fulltime) in België duur in belastingen en ik kon het niet volhouden omdat er geen kapitaal was. Dus na een paar maanden moest ik de boeken toe doen en stoppen met freelancen. Op 14 september 2018 was Pixel Brand er niet meer.


Ik geef het niet zomaar op, ik hield het project levend en maakte het tot mijn portfolio website. Het resultaat is hier overal te zien. De plannen om Pixel Brand opnieuw op te starten zijn er, de tijdslijn waarop dit zal zijn is echter nog steeds een raadsel. Langzaam en gestaag verfijn ik Pixel Brand om voorbereid te zijn wanneer die dag komt.

Pixel Brand
Project Pixel Brand

Laten we het hebben over doelen, welke doelen heb ik voor Pixel Brand in gedachten. We beginnen allemaal onderaan de ladder, dus freelancen is een voor de hand liggende keuze om mee te beginnen, of niet? Dat is niet echt wat ik voor Pixel Brand in gedachten heb, het belangrijkste doel is om anderen de ‘do’s & dont’s’ van design te leren, terwijl ze daarvoor betaald worden. Het is niet gemakkelijk je voor te stellen hoe dat eruit zou zien, toch?
Fout! Het is zo eenvoudig dat ik niet begrijp waarom niemand anders dat heeft bedacht. Hoewel het idee simpel is, zijn er om dat punt te bereiken vele uitdagingen te overwinnen. Misschien is dat waarom niemand anders het eerder deed. Een van die uitdagingen is de financiering, iets dat alle bedrijven moeten aanpakken en waarmee ze vaak worstelen.
Een ander obstakel zijn mensen om iets aan te leren en die anderen iets willen bijleren. Anno 2019 leven we in het informatietijdperk waar uitvindingen van gisteren als verouderd worden beschouwd en die van morgen niet goed genoeg zijn voor vandaag. We kunnen bijna alles vanachter een bureau leren dankzij het internet, ongetwijfeld een meesterlijk hulpmiddel. Daarom wil ik mensen (terug) bij elkaar brengen omdat we nooit de menselijke connectie van socialisatie van achter een bureau kunnen leren. Grafisch ontwerpen is communicatie, expressie & verbinden, dus waarom verstoppen we ons achter onze bureaus, thuis? Ik wil een omgeving creëren waarin allerlei ontwerpers samen kunnen komen, projecten kunnen delen, nieuwe vaardigheden kunnen leren, anderen hun vaardigheden kunnen bijbrengen, nieuwe projecten kunnen vinden om vooruit te gaan, enz. Niet alleen voor diegenen die we als gezond beschouwen, maar ook minder valide geef ik een kans om hun ontwerp carrière op te bouwen als ieder ander. Ik heb van dichtbij gezien hoe geweldig ze zijn, kunnen zijn en worden wanneer ze die kans krijgen. Sayra Mughal, een jonge vrouw uit Pakistan, was mijn eerste student. Ik ging ermee akkoord haar les te geven voordat ik wist dat ze elke dag leed aan Polio sinds haar geboorte. In minder dan een jaar tijd dat ik haar les gaf, werd ze een toonaangevend voorbeeld in haar land dat motivatie speeches geeft; ontwerpt voor verschillende klanten over de hele wereld; haar hardware heeft kunnen upgraden door haar inkomsten te verdrievoudigen. Ze is een van de sterkste en meest gemotiveerde mensen die ik in mijn leven heb ontmoet. Ondanks haar fysieke beperkingen blijft ze me elke dag verbazen. Iedereen verdient een kans om hun dromen waar te maken!